Διόρθωση Προβληματικών Συμπεριφορών (Μέρος 6ο)

Standard

Πώς να Ξεπλύνουμε τα Παιδικά «βρωμόλογα»

 Μετάφραση:  Χρύσανθος Θεοχάρης

Πηγή:  http://www.askdrsears.com/html/6/T063900.asp

 

Θυμάστε την αντίδρασή σας την πρώτη φορά που ακούσατε το τεσσάρων χρόνων παιδί σας να ξεστομίζει «βρώμικες» ή «πονηρές» λέξεις; Μείνατε άφωνοι με το στόμα ανοιχτό; Σας έπεσε το πηρούνι απ’ το χέρι στο τραπέζι; Κοκκίνησαν τ’ αυτιά σας; Για τα παιδιά αυτής της ηλικίας λέξεις «της τουαλέτας» κινούν την περιέργειά τους τόσο όσο και οι λειτουργίες στις οποίες αναφέρονται. Οι σχετικές λέξεις όμως δεν είναι «βρώμικες» γι’ αυτά παρά μόνον αφού τους το πείτε εσείς. Δηλαδή εσείς είσαστε εκείνοι που τα «πονηρεύετε». Να είσαστε λοιπόν προετοιμασμένοι να ακούσετε πολύχρωμες λέξεις απ’ τα παιδιά σας γύρω στην ηλικία των τεσσάρων.

 

Τα παιδιά «πιάνουν» λέξεις από παντού και στη συνέχεια τις δοκιμάζουν και τα ίδια. Το κατά πόσο θα συνεχίσουν να τις χρησιμοποιούν εξαρτάται απ’ το πόσο συχνά τις ακούν καθώς και απ’ τον αντίκτυπο που έχουν οι λέξεις αυτές στους ακροατές τους. Τα παιδιά δεν έχουν ιδέα για τη σημασία και το περιεχόμενο μερικών τουλάχιστο απ’ αυτές τις λέξεις (π.χ. τις γνωστές λέξεις-βρισιές που αρχίζουν από  «γ»). Κατά συνέπεια οι υπερβολικές αντιδράσεις δεν είναι φρόνιμες. Το στάδιο αυτό θα περάσει. Να και μερικές προτάσεις για τη διαχείριση του θέματος των λέξεων «της τουαλέτας». 

 

Αναζητήστε την πηγή. Ένα πεντάχρονο παιδάκι έπαιζε αθώα και ανέμελα κοντά σε μια παρέα μεγαλύτερων συγγενικών γυναικών. Ξαφνικά ακούστηκε μια λέξη που πάγωσε τη γυναικοπαρέα. Καθώς η καταντροπιασμένη μαμά έτρεξε να κλείσει το στοματάκι που την «ξεστόμισε», βρήκε την ευκαιρία η θεία της να σχολιάσει: «Μιλάει ακριβώς όπως ο μπαμπάς του». Είναι στο χέρι σας να μειώσετε την έκθεση του παιδιού σας στην αισχρολογία: Καθαρίστε το δικό σας λεξιλόγιο, αφουγκραστείτε τα λόγια που βγαίνουν απ’ το στόμα των φίλων του παιδιού σας και επιλέξτε προσεκτικά τα τηλεοπτικά προγράμματα που παρακολουθεί.

 

 Εξηγήστε στο παιδί σας: «Κάποιες λέξεις δεν είναι όμορφο να τις ακούμε. Υπάρχουν τόσες όμορφες λέξεις. Καλύτερα να ακούμε αυτές». Πείτε του πως κάποιες λέξεις πρέπει να τις αποφεύγουμε σε συγκεκριμένα μέρη. «Αν είμαστε στην εκκλησία και θέλεις να κάνεις τα κακά σου, μην το φωνάξεις δυνατά. Έλα και πες το ψιθυριστά στο αυτί της μαμάς. Ή πές ΄τουαλέτα παρακαλώ΄».

 

Προτείνετε εναλλακτικές λέξεις. Αν το παιδί σας αυθόρμητα (σαν αντανακλαστική αντίδραση) χρησιμοποιεί βρωμόλογα όταν είναι νευριασμένο, βοηθήστε το να συνηθίσει να χρησιμοποιεί άλλες κοινωνικά αποδεκτές εκφράσεις που σας είναι γνωστές. Οι λέξεις φέρνουν εκτόνωση, έτσι βρείτε κατάλληλα υποκατάστατα, όπως π.χ. «Χτύπησα το δάχτυλό μου – ωχ ωχ ωχ!», «Άει στο διάκο», «Άει στο καλό», «Αμάν βρε παιδί μου», «Που να πάρει η ευχή» κ.ά.

 

Αγνοήστε το. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται ποιες λέξεις έχουν σοκαριστική δύναμη, έτσι όσο πιο πολύ αντιδρούν όσοι τ’ ακούνε τόσο πιο συχνά και με περισσότερο στόμφο θα επαναλαμβάνονται. Άπαξ και βεβαιωθείτε πως το παιδί αντιλαμβάνεται τους οικογενειακούς κανόνες καθωσπρεπισμού και πως κάποιες λέξεις δεν επιτρέπεται να λέγονται δημόσια, από κει και πέρα μη δίνετε σημασία και αγνοήστε την περιστασιακή παραβίαση των κανόνων. Ταυτόχρονα, χρησιμοποιήστε γενναιόδωρα τους επαίνους για κάθε προσπάθεια χρησιμοποίησης ηπιότερων εναλλακτικών λέξεων. 

 

Για τα μεγαλύτερα παιδιά καθιερώστε ένα στυλ/επίπεδο αποδεκτού λεξιλογίου για την οιοκογένειά σας – και τηρήστε το πιστά. Και αν ο εφτάχρονος γιός σας ακουστεί να χρησιμοποιεί το γνωστό λεξιλόγιο της ομάδας «γ» βάλτε τον να καθήσει κοντά σας και εξηγήστε του με ακρίβεια τους λόγους που τέτοια γλώσσα είναι ενοχλητική και προσβλητική.

 

(Επόμενη συνέχεια: Όταν το παιδί αντιμιλάει)

Advertisements

About mamalydia

Είμαι μαμά του Γιώργου από την 23η Ιανουαρίου 2007 και της Ναταλίας από τις 17 Ιανουαρίου 2010. Από τότε που έγινα μαμά μέχρι σήμερα, αν και δεν περίμενα να είμαι ποτέ σε κάτι τόσο σχολάστική, ξεκίνησε για μένα ένα ταξίδι έρευνας για να δώσω όσο μπορώ και όσο ξέρω, το καλύτερο σ'αυτό το παιδί, με την ευχή να μεγαλώσει το μυαλουδάκι του και το σώμα όμορφα και απροβλημάτιστα. Ο στόχος μου είναι να μεγαλώσω ελεύθερα παιδιά. Ελεύθερα να είναι αυτό που θέλουν να είναι, ελεύθερα να αγαπούν αυτό που θέλουν, ελεύθερα να παλέψουν γι αυτό που αγαπούν, ελεύθερα να είναι ο εαυτός τους! Γεννήθηκα τον Απρίλη του 1977, έχω σπουδάσει Αγγλία Interior Design και συνέχισα εκεί το Master μου. Εκεί γνώρισα από τα 18 μου τον πλέον σύζυγό μου ο οποίος μου έμαθε τον κόσμο των υπολογιστών. Ασχολούμαι με ζωγραφική, λογοτεχνία, ποίηση, είμαι Βοηθός Μητρότητας και blogger, και βασικά μεγαλώνω τα παιδιά μου, έχω την τύχη να είμαι μια full time μαμά! :-) Αν θέλετε να επικοινωνήστε μαζί μου, εδώ είναι το μέηλ μου: lydiat2004 @ yahoo.gr

2 responses »

  1. Καλημέρα, πολύ ενδιαφέρον άρθρο. Το κλειδί είναι στην προσέγγιση και στην… ψυχραιμία του γονιού 🙂
    Αυτό θα βοηθήσει το παιδάκι και αργότερα να μάθει να φιλτράρει και να κρίνει τις περιστάσεις και την έκφρασή του. Βέβαια υποθέτω ότι με το σχολείο, ειδικά σε μεγαλύτερες ηλικίες από την προσχολική, οι «πονηρές» λέξεις θα αυξηθούν σε συχνότητα 🙂

  2. Διόνα ευχαριστώ πολύ. Να ‘ναι καλά και ο πατέρας μου που κάνει τις σπέσιαλ αυτές μεταφράσεις! 😉

    Έχεις απόλυτο δίκιο. Στο σχολείο ή στον παιδικό σταθμό το τι θα μάθουν δεν λέγεται. Και από βρισιές και απ’ολα. Βέβαια η αντιμετώπιση μας είναι αυτή που θα δείξει στο παιδί αν είναι σωστό να τις επαναλαμβάνει ή να τις κόψει. Για να δούμε πως θα τα πάμε όταν φτάσει η ώρα… 🙂

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s