Ηλικίες και Στάδια Ανάπτυξης των Παιδιών

Standard

Πηγή: http://edis.ifas.ufl.edu/pdffiles/FY/FY42700.pdf

Μετάφραση: Χρύσανθος Θεοχάρης

 

Θα είσαστε σίγουρα σε πολύ καλύτερη θέση να καταλάβετε και να καθοδηγήσετε το παιδί σας αν προηγουμένως λάβετε υπόψη σας τις ηλικίες και τα διάφορα στάδια ανάπτυξής του. Είναι πάντα εύκολο να ξεχάσετε ή να αγνοήσετε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στα επιμέρους αυτά στάδια ανάπτυξής τους. Όποιος φροντίζει παιδιά θα πρέπει να είναι σε θέση να βάζει τον εαυτό του στη θέση τους. Λάβετε υπόψη πως πολλές φορές η συμπεριφορά ενός παιδιού δεν είναι παρά ένα απ’ τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του σταδίου ανάπτυξης που διανύει. Στη συνέχεια παραθέτουμε τα βασικά χαρακτηριστικά της παιδικής συμπεριφοράς όπως αυτή εκδηλώνεται στα διάφορα στάδια:

 

Μωρά: απ’ τη γέννηση μέχρι 12 μήνες.

  • Για τη σωματική και συναισθηματική τους ανάπτυξη χρειάζονται επαφή και άγγιγμα, όπως αγκαλιές, χάδια, ελαφρά χτυπηματάκια, κούνημα.
  • Η επικοινωνία τους γίνεται με το κλάμα, το χαμόγελο, το γουργούρισμα, τις μωρουδίστικες απόπειρες για ομιλία (μπα-μπα, ντα-ντα κττ.)
  • Εξερευνούν βάζοντας αντικείμενα στο στόμα τους.
  • Χρειάζονται ερεθίσματα με τη μορφή του αγγίγματος, των ήχων, της αφής.
  • Ηρεμούν βάζοντας τα χέρια τους και τα δάχτυλά τους στο στόμα.

Νήπια: 1-3 χρόνων

  • Τους αρέσει να εξερευνούν και έχουν μεγάλη περιέργεια.
  • Προσπαθούν να αυτονομηθούν.
  • Είναι ανυπόμονα.
  • Δεν αντιλαμβάνονται την έννοια του μοιράσματος.
  • Δυσκολεύονται να εκφράσουν τα συναισθήματά τους με αποτέλεσμα να «εκφράζονται» με νευρικά ξεσπάσματα.

Παιδιά προσχολικής ηλικίας: 3-5 χρόνων

  • Κάνουν πολλές ερωτήσεις.
  • Αρέσκονται σε παιχνίδια με προσποιητούς ρόλους και διατηρούν φανταστικούς φίλους.
  • Μαθαίνουν να είναι περισσότερο συνεργάσιμα με τα άλλα παιδιά.
  • Η διάθεσή τους και τα συναισθήματά τους έχουν μεγάλα σκαμπανεβάσματα.
  • Νοιώθουν περήφανα που μπορούν και ολοκληρώνουν πολλά καθήκοντα χωρίς βοήθεια άλλων.

Παιδιά του δημοτικού: 6-12 χρόνων

  • Αρχίζουν να αμφισβητούν τους κανόνες των γονιών τους.
  • Απολαμβάνουν τη συντροφιά των φίλων τους.
  • Έχουν αυξημένο ενδιαφέρον για εξωσχολικές δραστηριότητες.
  • Τους είναι δύσκολο να αντιμετωπίσουν την κριτική και την αποτυχία.
  • Συνήθως τους αρέσει να αλληλο-πειράζονται και να αλληλο-κριτικάρονται.

Έφηβοι: 12-18 χρόνων

  • Τους απασχολεί υπερβολικά το ότι τα μάτια των άλλων είναι πάνω τους.
  • Αμφισβητούν την εξουσία των γονιών και των ενηλίκων γενικά και αυτό προκαλεί συγκρούσεις.
  • Είναι πολύ ιδεαλιστές και κριτικάρουν τα πάντα.
  • Βρίσκονται σε στάδιο ορμονικών και γενικότερων σωματικών αλλαγών.
  • Δέχονται αυξημένη πίεση απ’ τους συνομήλικους να συνταιριάσουν.

(Τα παραπάνω είναι μέρος οδηγιών που απευθύνονται προς παππούδες για να τους βοηθήσουν να παίξουν σωστά το ρόλο του φροντιστή των εγγονιών τους. Εννοείται πως οι οδηγίες αυτές σε τίποτε δεν θα άλλαζαν αν απευθύνονταν προς γονείς… Σε επόμενη ανάρτηση θα χρησιμοποιήσουμε κάποια άλλα τμήματα απ’ το άρθρο αυτό)

About mamalydia

Είμαι μαμά του Γιώργου από την 23η Ιανουαρίου 2007 και της Ναταλίας από τις 17 Ιανουαρίου 2010. Από τότε που έγινα μαμά μέχρι σήμερα, αν και δεν περίμενα να είμαι ποτέ σε κάτι τόσο σχολάστική, ξεκίνησε για μένα ένα ταξίδι έρευνας για να δώσω όσο μπορώ και όσο ξέρω, το καλύτερο σ'αυτό το παιδί, με την ευχή να μεγαλώσει το μυαλουδάκι του και το σώμα όμορφα και απροβλημάτιστα. Ο στόχος μου είναι να μεγαλώσω ελεύθερα παιδιά. Ελεύθερα να είναι αυτό που θέλουν να είναι, ελεύθερα να αγαπούν αυτό που θέλουν, ελεύθερα να παλέψουν γι αυτό που αγαπούν, ελεύθερα να είναι ο εαυτός τους! Γεννήθηκα τον Απρίλη του 1977, έχω σπουδάσει Αγγλία Interior Design και συνέχισα εκεί το Master μου. Εκεί γνώρισα από τα 18 μου τον πλέον σύζυγό μου ο οποίος μου έμαθε τον κόσμο των υπολογιστών. Ασχολούμαι με ζωγραφική, λογοτεχνία, ποίηση, είμαι Βοηθός Μητρότητας και blogger, και βασικά μεγαλώνω τα παιδιά μου, έχω την τύχη να είμαι μια full time μαμά! :-) Αν θέλετε να επικοινωνήστε μαζί μου, εδώ είναι το μέηλ μου: lydiat2004 @ yahoo.gr

3 responses »

Σχολιάστε

