Ηθική και Τρόποι

Standard

Τρόποι να μεγαλώσετε το παιδί σας με Ήθος και Τρόπους (συνέχεια 3η)

Πηγή:  http://askdrsears.com/html/6/t120100.asp

Μετάφραση :  Χρύσανθος Θεοχάρης

 

 
5.  Διδάξτε το παιδί σας να σκέφτετε ηθικά
 
Εκμεταλλευτείτε τις στιγμές εκείνες  που προσφέρονται για μαθήματα ηθικής, όπως οικογενειακά περιστατικά που δίνουν ευκαιρίες να μιλήσετε στο παιδί σας κάνοντας ηθικούς συλλογισμούς με τη μέθοδο των ερωταποκρίσεων. Τις προάλλες πρόσεξα δύο 8χρονα γειτονόπουλα «ακροβολισμένα» σε μια απότομη πλαγιά έτοιμα να πετάξουν σακούλες γεμάτες με νερό πάνω στα διερχόμενα αυτοκίνητα. Τα τσάκωσα πριν ξεκινήσουν τη σκανταλιά τους και είχα τον παρακάτω διάλογο με ένα απ’ τα αγόρια:
«Ιάσονα, τί νομίζεις ότι θα μπορούσε να συμβεί όταν η σακούλα με το νερό χτυπήσει το αυτοκίνητο;» ρώτησα.
«Θα σκορπίσει και θ’ απλωθεί σ’ ολόκληρο το αυτοκίνητο», απάντησε ο Ιάσονας.
«Πες πως ήσουν εσύ ο οδηγός αυτού του αυτοκινήτου. Τί νομίζεις πως θα αισθανόσουν εκείνη τη στιγμή;» είπα.
«Δεν ξέρω», απάντησε ο Ιάσονας.
«Πιστεύεις πως μπορεί να τρόμαζε;» επέμεινα.
«Υποθέτω πως ναι», παραδέχτηκε ο Ιάσονας.
«Θα μπορούσε να ξαφνιαστεί τόσο που να χάσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου, να καβαλήσει το πεζοδρόμιο και να παρασύρει κάποιο παιδάκι. Δεν είναι πιθανά όλα αυτά;» πρότεινα.
«Υποθέτω πως είναι», παραδέχτηκε.
«Αν κάτι τέτοιο πραγματικά συνέβαινε, θα ένοιωθες πολύ άσχημα, σωστά;», συνέχισα.
«Ναι, σίγουρα θα ένοιωθα άσχημα», συμφώνησε ο Ιάσονας.
 
Με τον ίδιο τρόπο μπορείτε να συζητήσετε μαζί του για πρόσωπα που εμφανίζονται στην τηλεόραση. Βλέπετε το δεκάχρονο παιδί σας να παρακολουθεί ένα αμφίβολης ποιότητας τηλεοπτικό πρόγραμμα. Καθήστε δίπλα του και ρωτήστε χωρίς επιθετική ή κριτική διάθεση: «Πιστεύεις πως αυτό που κάνουν είναι σωστό;» Ενθαρρύνετε συζητήσεις για πρόσωπα ή θέματα που είναι στην επικαιρότητα, όπως αμφιλεγόμενα πρόσωπα απ’ το χώρο του αθλητισμού, θέματα απ’ τις πρώτες σελίδες των εφημερίδων, κοινωνικά θέματα. Φροντίστε να δίνετε στα παιδιά σας ευκαιρίες να εκφράσουν τη γνώμη τους. Ενθαρρύνετε τις ζωντανές οικογενειακές συζητήσεις. Δείχνετε σεβασμό για τις απόψεις τους, άσχετα αν συμφωνείτε ή όχι. Υπάρχουν πολλές μελέτες που δείχνουν ότι παιδιά που προέρχονται από οικογένειες που ενθαρρύνουν τέτοιου είδους ανοιχτές συζητήσεις έχουν πολλές πιθανότητες να γίνουν ενήλικες που σκέφτονται ηθικά. Μια έρευνα που διενεργήθηκε στην Καλιφόρνια με υποκείμενα χίλιους φοιτητές αναζήτησε τη σχέση ανάμεσα στο επίπεδο ηθικής συλλογιστικής των φοιτητών αυτών και του τρόπου με τον οποίο ανατράφηκαν. Οι φοιτητές των οποίων η ηθική συλλογιστική συγκέντρωσε υψηλή βαθμολογία προέρχονταν από οικογένειες που ενθάρρυναν τις ανοιχτές συζητήσεις πάνω σε αμφιλεγόμενα θέματα. Άλλες έρευνες έδειξαν ότι γονείς με υπέρμετρη ανεκτικότητα, που δεν περίμεναν υπακοή απ’ τα παιδιά τους και ήταν χαλαροί και υπερβολικοί στους επαίνους, έβγαλαν παιδιά του στυλ «πρώτος εγώ», των οποίων το μοναδικό μέλημα ήταν να ικανοποιήσουν τον εαυτό τους. Στο άλλο άκρο βρίσκονταν οι γονείς που ανέθρεψαν τα παιδιά τους ασκώντας απόλυτο έλεγχο πάνω τους με αποτέλεσμα να φτάσουν στην εφηβεία ανίκανα να σκεφτούν μόνα τους. Στις έρευνες αυτές, οι οικογένειες που έδιναν στα παιδιά τους το δικαίωμα να έχουν άποψη και συμμετοχή στις αποφάσεις, έβγαλαν εφήβους που ήταν σε θέση να σκέφτονται ηθικά. Το να αποκτήσεις παιδιά που να «κάνουν κήρυγμα» στον εαυτό τους αποτελεί από μόνο του το πλέον διαρκές μάθημα ηθικής.
 
Δόστε στο παιδί σας την ευκαιρία να σας ακούσει να κάνετε σκέψεις για την ορθότητα ή μη μιας συγκεκριμένης πράξης. Φανταστείτε τον εαυτό σας και το παιδί σας σε ένα σουπερμάρκετ. Ο ταμίας κατά λάθος σας έδωσε περισσότερο ρέστα. Αντιλαμβάνεστε το λάθος και το συζητάτε με το παιδί σας: «Πω πω, ο ταμίας μας έδωσε περισσότερα ρέστα απ’ όσα έπρεπε.» Στη συνέχεια κάνετε έναν ηθικό σχολιασμό εκφράζοντας φωναχτά τις σκέψεις σας: «Αυτά τα επιπλέον χρήματα δεν ανήκουν σε μας. Δεν θα ήταν σωστό να τα κρατήσουμε. Ο Ταμίας ίσως τιμωρηθεί ή ακόμη και να χάσει τη δουλειά του γι’ αυτό το λάθος. Θα αισθανόμουν άσχημα αν τα κρατούσα…» Το παιδί σας προσπαθεί να δικαιολογήσει την κατάσταση λέγοντας, «Μα μπαμπά, όλοι το κάνουν». Και εσύ απαντάς, «Αυτό το κάνει να είναι σωστό; Τί πιστεύεις πως είναι σωστό να πράξουμε; Πώς νομίζεις πως θα αισθάνεσαι αν κρατήσεις χρήματα που δεν σου ανήκουν πραγματικά;» Μετά προσθέτεις, «Εγώ αισθάνομαι ωραία κάνοντας το σωστό και επιστρέφοντας τα χρήματα.»
 
6.  Γνωρίστε το παιδί σας
 
Μάθετε τον τρόπο που το παιδί σας κάνει ηθικές σκέψεις στα διάφορα στάδια ανάπτυξής του. Όταν προκύπτουν καταστάσεις που καλούν για ηθικές αποφάσεις, φροντίστε να κάνετε και το παιδί σας μέτοχο στη διαδικασία, με άλλα λόγια βάλτε το και αυτό «στο χορό». Μια μέρα οδηγώντας με συνοδηγό την δεκάχρονη κόρη μου Έριν είδαμε ένα ζητιάνο. Η Έριν είπε, «Μπαμπά, μπορούμε να σταματήσουμε και να του δώσουμε λίγα χρήματα;» Άδραξα την ιδέα της και θεωρώντας ότι ήταν μια καλή διδακτική ευκαιρία σταμάτησα το αυτοκίνητο. Αναζητώντας το ηθικό «στίγμα» της, αντιπρότεινα: «Δεν θα ‘ταν καλύτερο να βρει μια δουλειά;» Η απάντηση της Έριν: «Ίσως να προσπάθησε, αλλά δεν βρήκε.» Κατάλαβα λοιπόν πού βρίσκεται η κόρη μου. Σταματήσαμε στο πλησιέστερο κατάστημα και αγοράσαμε λίγα τρόφιμα για τον ζητιάνο.
 
Οι ηθικές αρχές είναι σημαντικές για ένα παιδί γιατί παίζουν ρυθμιστικό ρόλο στις επιλογές που κάνουν στη ζωή. Αν ένα παιδί είναι εγωκεντρικό, έχει υλιστικές αντιλήψεις και έχει αδυναμία να κατανοήσει τη θέση του άλλου, τότε στις περισσότερες περιπτώσεις θα δίνει προτεραιότητα στη δική του βολή και άνεση και θα επιλέγει το δρόμο που απαιτεί τη μικρότερη προσπάθεια. Αν η ικανότητα να μπαίνει στη θέση του άλλου έχει εμφυτευτεί μέσα του, τότε οι επιλογές του θα είναι τέτοιες που θα συντελέσουν στο να εξελιχθεί σε άνθρωπο που οι άλλοι θα θέλουν να είναι στη συντροφιά του, που θα δείχνει ενδιαφέρον και διάθεση για φροντίδα εκεί που χρειάζεται.
 
…Συνεχίζεται…
 
Προηγούμενες συνέχειες:


Advertisements

About mamalydia

Είμαι μαμά του Γιώργου από την 23η Ιανουαρίου 2007 και της Ναταλίας από τις 17 Ιανουαρίου 2010. Από τότε που έγινα μαμά μέχρι σήμερα, αν και δεν περίμενα να είμαι ποτέ σε κάτι τόσο σχολάστική, ξεκίνησε για μένα ένα ταξίδι έρευνας για να δώσω όσο μπορώ και όσο ξέρω, το καλύτερο σ'αυτό το παιδί, με την ευχή να μεγαλώσει το μυαλουδάκι του και το σώμα όμορφα και απροβλημάτιστα. Ο στόχος μου είναι να μεγαλώσω ελεύθερα παιδιά. Ελεύθερα να είναι αυτό που θέλουν να είναι, ελεύθερα να αγαπούν αυτό που θέλουν, ελεύθερα να παλέψουν γι αυτό που αγαπούν, ελεύθερα να είναι ο εαυτός τους! Γεννήθηκα τον Απρίλη του 1977, έχω σπουδάσει Αγγλία Interior Design και συνέχισα εκεί το Master μου. Εκεί γνώρισα από τα 18 μου τον πλέον σύζυγό μου ο οποίος μου έμαθε τον κόσμο των υπολογιστών. Ασχολούμαι με ζωγραφική, λογοτεχνία, ποίηση, είμαι Βοηθός Μητρότητας και blogger, και βασικά μεγαλώνω τα παιδιά μου, έχω την τύχη να είμαι μια full time μαμά! :-) Αν θέλετε να επικοινωνήστε μαζί μου, εδώ είναι το μέηλ μου: lydiat2004 @ yahoo.gr

One response »

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s