ΟΙ ΠΥΡΕΤΙΚΟΙ ΣΠΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΟΝΤΑΙ

Standard

Πολλά παιδάκια ως 6 χρονών μπορεί να εμφανίσουν στη ζωή τους ένα ή περισσότερα επεισόδια πυρετικών σπασμών.

Οι πυρετικοί σπασμοί, παρόλη την τρομακτική τους φήμη, είναι σχεδόν πάντα μια πολύ αθώα κατάσταση που δεν επηρεάζει τη μετέπειτα πορεία της υγείας του παιδιού: ΔΕΝ ΑΦΗΝΟΥΝ ΤΙΠΟΤΑ, ΔΕΝ ΟΔΗΓΟΥΝ ΠΟΥΘΕΝΑ. Από άποψη επιπλοκών είναι σαν να μη συνέβηκαν ποτέ. Εντούτοις, όταν κάποιος γίνει μάρτυρας του πρώτου ειδικά επεισοδίου πυρετικών σπασμών ενός παιδιού και είναι ψυχολογικά απροετοίμαστος, τρομάζει και πανικοβάλλεται με όλο το νόημα που έχουν αυτές οι λέξεις.

Το παιδί, συνήθως στη φάση που ανεβάζει απότομα πυρετό, εμφανίζει τα εξής: γυρίζουν τα μάτια του προς τα πάνω και κάνει τονικοκλωνικούς σπασμούς (χτυπιέται) χωρίς να κλαίει εκείνες τις στιγμές γιατί δεν έχει συνείδηση. Αυτό κρατάει από λίγα δευτερόλεπτα ως λίγα λεπτά της ώρας. Μόλις τελειώσει το επεισόδιο συνήθως κοιμάται βαθιά, ροχαλίζει και μπορεί να του φύγουν τσίσα ή κακά.

Πολλές μητέρες μπερδεύουν τους σπασμούς με το ρίγος που κάνουν κάποια παιδιά όταν ανεβάζουν πυρετό. Αν πρόκειται για ρίγος-τρεμούλα το παιδί έχει συνείδηση, κλαίει κ.λ.π., ενώ στους σπασμούς φαίνειται «αναίσθητο», δεν επικοινωνεί.

Το επεισόδιο μπορεί να εκδηλωθεί πριν η μητέρα καταλάβει πως το παιδί είναι άρρωστο, γιατί όπως είπαμε οι σπασμοί εμφανίζονται συνήθως κατά την ταχεία άνοδο του πυρετού και όχι πάντα απ’τον υψηλό πυρετό. Μπορεί επίσης να εκδηλωθεί σε παιδί που έχει εμφανίσει πολλές φορές πυρετό στο παρελθόν, χωρίς όμως ποτέ να εμφανίσει σπασμούς. Λίγα παιδιά ενδέχεται να έχουν 2ο, 3ο ή και 4ο επεισόδιο πυρετικών σπασμών στη ζωή τους.

Εν ολίγοις, δεν υπάρχει πρόληψη για τους πυρετικούς σπασμούς. Αν συμβεί επεισόδιο σπασμών απομακρύνουμε αντικείμενα που μπορεί να το τραυματίσουν αν τα χτυπήσει κατά λάθος κατά τη διάρκεια των σπασμών. Μόλις συνέλθει βάζουμε ένα αντιπυρετικό υπόθετο στη σωστή δόση για το βάρος και την ηλικία του και τηλεφωνούμε στον παιδίατρο αμέσως να μας δώσει περαιτέρω οδηγίες και να αποκλείσει την ελάχιστη πιθανότητα οι σπασμοί να οφείλονται σε σοβαρότερο λόγο.

Αν υπάρχει στην οικογένεια της μαμάς ή του μπαμπά ιστορικό πυρετικών σπασμών, υπάρχει λιγο μεγαλύτερη πιθανότητα να τους εκδηλώσει και το παιδί σας, οπότε να είστε κάπως πιο προετοιμασμένοι αλλά να μην ανησυχείτε καθόλου.

About Λυδία Θεοχάρη

Γεννήθηκα τον Απρίλη του 1977, έχω σπουδάσει Αγγλία Interior Design και συνέχισα εκεί το Master μου. Εκεί γνώρισα από τα 18 μου τον πλέον σύζυγό μου ο οποίος μου έμαθε τον κόσμο των υπολογιστών. Στην πρώτη καραντίνα έγραψα το πρώτο μου βιβλίο "Οι Κόρες της Μάγισσας (από τη Ζόρα στη Νιόβη)" και τώρα γράφω τη συνέχειά του. Ασχολούμαι με ζωγραφική, λογοτεχνία, είμαι Διακοσμήτρια και ξεκίνησα μια από τις πρώτες υπηρεσίες Διαδικτυακής Διακόσμησης στην Ελλάδα. Είμαι επίσης πιστοποιημένη Βοηθός Μητρότητας και blogger, instragrammer και έχω την τύχη να εργάζομαι από το σπίτι έχοντας υπάρξει και μια full time μαμά! Πλέον τα παιδιά μου είναι στην εφηβεία και λειτουργώ περισσότερο ως εργαζόμενη μητέρα, μαγείρισσα και σοφέρ :-) Αν θέλετε να επικοινωνήστε μαζί μου, εδώ είναι το μέηλ μου: lydia.theohari @ gmail.com

Ένα σχόλιο »

  1. Γεια σου Λυδια,

    Εχω εναν αγορακι 18 μηνων και μολις προχθες μου παρουσιασε 2 επεισοδιο απλων πυρετικων σπασμων μεσα στην απελπισια μου βρηκα και το πολυ ενδιαφερον blog σου.

    Το πρωτο επεισοδιο μου το παρουσιασε οταν ηταν στον 12 μηνα μετα απο το εμβολιο μηνιγγιτιδας και αφου ηρθε σε επαφη με την ξαρδερφουλα του που ειχε ιωση. Ενα θα σου πω ημουν μονη στο σπιτι…Φωναξα τη παιδιατρο αλλα μου ειπε να παρω το 166 και να παω στο νοσοκομειο το εκανα…

    Εκει του εκαναν εξετασεις αιμα ουρα και μας εκαναν εισαγωγη για τυχον υποτροπη, Οι εξετασεις ολες καθαρες και το παιδι ειχε μετριο πυρετο. Μας εβαλαν σε εξακλινο με περιπτωσεις πνευμονιας, γαστρεντεριτιδας και βρογχιολιτιδας…περιττο να σου πω απο τα κλαματα που ακουγοντουσαν το παιδι δε κοιμηθηκε καθολου ημασταν μερα νυχτα αγκαλια.. Με τα πολλα μου λεγανε οτι ειναι καλα εχει μια ιωση αλλα πρεπει να φυγει απυρετο αποτο νοσοκομειο μα τι απυρετο τους απαντουσα εμεις θα φυγουμε με 2- 3 ιωσεις παραπανω οπως και εγινε…μειναμε δυο εφιαλτικα βραδια διναμε στο παιδι αντιπυρετικα οσπου δεν αντεξα και υπεγραψα να φυγουμε..Γυρισαμε σπιτι με γαστρεντεριτιδα και βρογχιολιτιδα,,,και περασαμε αλλες 10 δυσκολες μερες … ειπα δεν ξαναπαω σε δημοσιο νοσοκομειο…

    Στις10/12/2008 καναμε το τριπλουν πριοριξ, μετα απο δεκα μερες μας ειπε η παιδιατρος οτι μπορει να εμφανισει πυρετο. Ετσι και εγινε ο πυρετος ηταν ηπιος δε σου λεω τι τραβαμε για να βαλουμε θερμομετρο ( εχεις κανενα ψηφιακο καλο να μου συστησεις??) το επομενο μεσημερι κανει παλι επεισοδιο.. παιρνω τη παιδιατρο της λεω να το δει μου λεει πηγαινε στο νοσοκομειο θελω εξετασεις αιματος…Παμε στην ευροκλινικη στην αχαρνων τον εξεταζουν ολα καλα ειχε τοτε 38 πυρετο μου λενε οτι η τακτικη τους ειναι να τον κρατησουν μεσα (που εγω δεν ηθελα με τιποτα) λεω να κανουμε τις εξετασεις και βλεπουμε..μιλαω με τη παιδιατρο και βασικα δε μου ελεγε τιποτα ειχαμε μια διαφωνια με τον αντρα μου και τελικα καθησαμε ενα βραδυ.. ζητησαμε δικλινο και μας εβαλαν με περιστατικο με λαρυγγιτιδα με υψηλο πυρετο.. παραλιγο να παθω εγγεφαλικο παμε σε μονοκλινο και συνεχιζαμε να παρακολουθουμε τον πυρετο.. την επομενη μερα ηρθε η διευθυντρια και μας ειπε πως δεν ηταν απαραιτητη η εισαγωγη,,,,πληρωσαμε 1300 ευρω για ενα βραδυ και γυρισαμε σπιτι μεσα στην απελπισια και τη στενοχωρια..ακομα δε πιστευω το σοκ που τραβηξε το μωρακι μου ακομα δε μπορει να μου φυγει η εικονα της μουριτσας του οταν μελανιασε ξαφνικα….

    ψαχνω για εναν παιδιατρο με εμπειρια σε τετοιες καταστασεις αν ξερεις καποιον σε παρακαλω να μου δωσεις τα στοιχεια του..

    επειδη εχω τραβηξει διαφορα με νοσοκομεια και προφανως θα τραβαω και στο μελλον προσπαθω να βρω γνωστους γιατρους

    να εισαι καλα εσυ και η οικογενεια σου

    καλα χριστουγεννα

    μαριαννα ραππου…..

    • Για σου ΜΑριαννα! Τι μπελαδες τα νοσοκομεια ε? Εγω ευτυχως δεν χρειαστηκε να τα αντιμετωπισω ακομα. Δεν γνωριζω που βρισκεσαι, οποτε και δεν μπορω να σου συστησω καποιον γιατρο. Εγω βρισκομαι Ροδο και υποθετω οτι οποια πληροφορια και να σου πω, δεν θα σε ενδιαφερει, μιας και ψαχνεις καποιον κοντα σου. Μαμαδες εκει στην πολη σου ρωτα. Καποιος θα υπαρχει που θα ξεχωριζει. Παντα υπαρχει πιστευω…

      Χρονια πολλα, και ευχομαι να μην σου ξαναχρειαστει γιατρος για τετοιο ή παρομοιο περιστατικο 😉

  2. H μαμά στο δρόμο έχει παιδί με σπασμούς. Για να μη δώσω τηλέφωνο δημόσια, στείλε μήνυμα στο mamastodromo@gmail.com (η πρόσκληση απευθύνεται σε όσες/όσους ενδιαφέρονται).
    Είναι τρομακτικό όταν γίνεται πρώτη φορά, και αν γίνει μία, το πιθανότερο είναι ότι θα ξαναγίνει, στην επόμενη ίωση.
    Μάθε να γνωρίζεις τα σημάδια του παιδιού που πρόκειται να κάνει πυρετό (ακεφιές, γκρίνιες, ατονία ή άλλο) και να έχεις πάντα αντιπυρετικό στο σπίτι. Θα το χορηγείς μόλις δεις 37,5 κι από ‘κει και μετά συνεχώς, ώσπου να περάσει η ίωση. Θα ξενυχτάτε με βάρδιες, ο μπαμπάς κι εσύ για να μην αφήσετε τον πυρετό ν’ ανέβει.
    Πάρε υδραργυρικό θερμόμετρο, τα ψηφιακά δεν είναι αρκετά ακριβή. Αν δε σου κάθεται, κάνε το θερμόμετρο να μιλήσει «Νικολάκη, κρυώνω πολύ, θα με ζεστάνεις στη φωλίτσα σου;» ή κάτι τέτοιο, πιάνει εγγυημένα.
    Να έχεις έτοιμη προπακεταρισμένη ‘τσάντα νοσοκομείου’, αχρείαστη νά ‘ναι.
    Αν, παρά την προσπάθειά σου, κάνει σπασμούς, να του βάλεις αμέσως υποθετικό ηρεμιστικό stesolid (θα σου δώσει συνταγή η παιδίατρος, αν δεν το έχει κάνει ήδη) κι αμέσως στο νοσοκομείο.
    Εκεί δε θα κάνουν τίποτα παραπάνω από το να τον παρακολουθούν και να του ρίχνουν τον πυρετό μέχρι να περάσει η ίωση, αλλά το επιβάλλουν οι γιατροί να κάνεις εισαγωγή όταν υπάρξει επεισόδιο. Παρόλα αυτά, μετά την πάροδο 24ώρου, μπορείς να φύγεις αν υπογράψεις.
    Καλή δύναμη!

  3. Γεια σου Λυδία,
    είμαι μητέρα 2 αγοριών και στις 22/10/2010, ο μικρός μου γιος 2 ετών παρουσιάσε το πρώτο του (και ελπίζω τελευταίο)επεισόδιο πυρετικών σπασμών.Εισαχθήκαμε με ασθενοφόρο στην Παιδιατρική του Ιπποκράτειου Θεσσαλονίκης και μετά από μία σειρά εξετάσεων κατέληξαν ότι ο μικρός έπασχε από μία ιογενή λοίμωξη.Μετά από 4 μέρες νοσηλείας και ένα πολυαναμενόμενο εγκεφαλογράφημα, το οποίο λόγω των συνθηκων νοσηλείας(τρίκλινο δωμάτιο με βαριά περιστατικά και επειδή μεσολαβούσαν αργίες) το πολυπόθητο εγκεφαλογράφημα καθυστερούσε και έτσι αφού και το παιδί ήταν απύρετο, αποφασίσαμε να υπογράψουμε για να κάνουμε την εξέταση ιδιωτικά. Μέχρι εδώ όλα καλά έως την στιγμή του εξιτηρίου, που τους ζητήσαμε το αυτονόητο ενημερωτικό σημείωμα για την κατάσταση υγείας του παιδιου, τί αγωγή του είχε χορηγηθεί με σκοπό την περαιτέρω από εμάς διερεύνηση και ενημέρωση άλλων γιατρών, καθώς και γραπτές οδηγίες για την μετέπειτα χορήγηση φαρμάκων,κυρίως της διαζεπάμης, φάρμακο το οποίο χορηγήται μόνο διά ειδικής δίγραμμης συνταγής για ναρκωτικά. Όχι μόνο αρνήθηκαν να μου συνταγογραφήσουν το συγκεκριμένο φάρμακο, το οποίο αυτοί συνιστούσαν σε τέτοιες περιπτώσεις, αλλά αρνήθηκαν να μου δώσουν και ενημερωτικό σημείωμα με τη δικαιολογία ότι αφού υογράψαμε για να βγούμε δεν είχε ολοκληρωθεί η έρευνα του περιστατικού. Τους ζήτησα λοιπόν ένα απλό ενημερωτικό σημείωμα για την έως και εκείνη τη στιγμή έρευνά τους καθώς και περιγραφή της εν γένει κλινικής κατάστασης του παιδιού, με την σημείωση ότι οι γονείς υπέγραψαν και πήραν το παιδί.Αρνήθηκαν ξανά,λέγοντας μου ότι αυτή είναι η πολιτική της κλινικής.Αναρωτιέμαι σε ποιά χώρα του κόσμου θα συνέβαινε κάτι τέτοιο; Παρακαλώ εάν γνωρίζει κάποιος, επειδή θέλω να καταγγείλω αυτό το αντιδεοντολογικό τουλάχιστον γεγονός, που μπορώ να απευθυνθώ ώστε να μην υπάρξουν ανάλογα περιστατικά και να αφήνουν γονείς σε πλήρες σκοτάδι, με μοναδική αιτία την ικανοποιηση του επιστημονικού εγωϊσμού και της ευθυνοφοβίας κάποιων.

    • Μαργαρίτα ευχαριστούμε για το μήνυμα αυτό! Μα υποτίθεται πως οι πυρετικοί σπασμοί δεν είναι κάτι τόσο σοβαρό, γιατί όλα αυτά???
      Όλα καλά ευτυχώς, μα τι κουφό ήταν αυτό? Εγώ θα έκανα μήνυση στο νοσοκομείο δηλαδή δεν σας έδιναν ένα χαρτί που να αναγράφεται η θεραπεία, το τι έκαναν στο παιδί σας? Γιατι? Θα ρωτούσα έναν δικηγόρο και για το που πρέπει να το αναφέρεις, και για το πως θα μπορούσα να κινηθώ νομικά! Έλεος καμιά φορά!!! Πες μας τελικά τι έγινε αν βρεις άκρη…

  4. Nαι, οι πυρετικοί σπασμοί δεν είναι σοβαρό πράγμα. Όταν όμως συμβεί πρώτη φορά, οι γιατροί πρέπει να το ψάξουν από παντού για να βεβαιωθούν ότι δεν πρόκειται για σπασμούς άλλης, σοβαρότερης, αιτιολογίας (πχ. επιληψία). Το αποτέλεσμα είναι ότι την πρώτη φορά ταράζουν το παιδί στις εξετάσεις, απλά και μόνο για να αποκλείσουν κάθε άλλο ενδεχόμενο.
    Όσο για τη συμπεριφορά του συγκεκριμένου νοσοκομείου, είναι απόλυτα απαράδεκτη και νομίζω πως είναι απλά αντίποινα επειδή τόλμησες να αντιδράσεις και να τους πας «κόντρα». Στη θέση σου θα έκανα ένα τηλεφώνημα στο Συνήγορο του Πολίτη.

  5. geia sas kai ego eimai mia mana me paidaki to opoio apo to 9 mina kanei piretikoi spasmoi.simera einai 4,misi xronon kai prosfata mou ksanaekane piretikoi spasmoi.amigdalitita kai pali.auto to episodio einai to 15 mesa se 3 xronia kai kati.pote tha stamatisoun pite mou exo apelpisti kai nomizo pos den tha teleiosoun.outi paidiko ti stelno.borei na mou pei kapoia mama ti na perimeno.sas euxaristo

Σχολιάστε